توجه برنامه نامزدی ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری

توجه: برنامه نامزدی ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری اخبار فرهنگی و هنری

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی روایت طیبه سیاووشی از فرزندان بی‌شناسنامه زنان ایرانی

احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته است در هفته اخیر اصلاح قانون مدنی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسید و اکنون باید در مجلس رأی بیاورد.

روایت طیبه سیاووشی از فرزندان بی‌شناسنامه زنان ایرانی

روایت طیبه سیاووشی از فرزندان بی شناسنامه زنان ایرانی

عبارات مهم : ازدواج

یک بار جهت هر لحظه مسئله کودکان بی شناسنامه را حل وفصل کنیم

احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته است در هفته اخیر اصلاح قانون مدنی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسید و اکنون باید در مجلس رأی بیاورد. بر این اساس کودکانی که از مادران ایرانی متولد می شوند مانند کودکانی که از پدران ایرانی متولد می شوند، می توانند صاحب شناسنامه شوند. به آخر رسیدن این لایحه یعنی شناسنامه دار شدن کودکانی که از سرزمین مادری هیچ نصیبی نداشته اند.

روایت طیبه سیاووشی از فرزندان بی‌شناسنامه زنان ایرانی

به گزارش خبرآنلاین، ارائه شناسنامه یا کارت هویت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی دهه ها است که باوجود پیگیری های گاه و بی گاه درنهایت به علت سیاست های امنیتی مسکوت گذاشته شده است هست. با شروع مجلس دهم جمعی از نمایندگان به خاص در کمیسیون فرهنگی مسئله این کودکان را دنبال کردند بااین حال و باوجود تصویب طرح در کمیسیون فرهنگی و تصویب فوریت این طرح بعد از گذشت یک سال این مصوبه به صحن علنی مجلس نرسیده هست. ولی در حال حاضر امید می رود تصویب اصلاح قانون مدنی در کمیسیون لوایح دولت بتواند گره از پرسشها این کودکان باز کند. طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ازجمله افرادی است که با جدیت مسئله فرزندان مادران ایرانی با همسران خارجی را دنبال کرده است.

طیبه سیاووشی در گفت وگو با «خبرآنلاین» با بیان اینکه یک طرح جهت اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مرد خارجی وجود دارد که در این طرح سن لحاظ نمی شود، گفت: «حتی فوریت این طرح هم سال گذشته تائید شده است هست. آقای رضا شیران نماینده مجلس نیز به شدت این طرح را دنبال می کردند. ما چندین بار این عنوان را دنبال کردیم و بنا شد یک کمیسیون یکسان از ترکیب همه کمیسیون ها تشکیل شود و به این مورد پیگیری کنند که البته من هر بار پیگیری کردم، متوجه شدم که هنوز به جایی نرسیده است.»

احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته است در هفته اخیر اصلاح قانون مدنی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسید و اکنون باید در مجلس رأی بیاورد.

او ادامه داد: «بنا بود در این کمیسیون از اعضای کمیسیون امنیت ملی تا کمیسیون فرهنگی حضورداشته باشند چون به هرحال عنوان این زنان و فرزندان آنها متنوع و چندلایه است و نیاز به حضور تعداد زیادی از کمیسیون ها و تخصص ها دارد. ولی متأسفانه این کمیسیون هنوز و تلاش آقای شیران نیز به نتیجه نرسیده است.»

وزارت کشور و اطلاعات به دلایل امنیتی مقاومت می کنند

این عضو کمیسیون فرهنگی با تأکید بر اینکه طرح دیگری هم وجود دارد که چون در گذشته هم جهت یک مدت زمانی اجرایی شده، قاعدتاً باید بتوان این طرح را جلو برد، گفت: «این طرح هم طرح تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بود ولی این طرح جهت فرزندانی است که بیش از ۱۸ سال داشته و یک سال هم در کشور عزیزمان ایران زندگی کرده اند و تقاضای تابعیت دارند. البته آن طرح هم هنوز به نتیجه نرسیده است.»

روایت طیبه سیاووشی از فرزندان بی‌شناسنامه زنان ایرانی

او ادامه داد: «این طرح ابتدا در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید. کمیسیون حقوق و قضایی نیز گفت در آنجا هم به تصویب رسیده است ولی این طرح هنوز در کمیسیون امنیت مانده است و یکی از گره های بزرگ نیز همین مسئله است و متأسفانه هر بار هم ما سر یک میز نشسته و راجع به این عنوان گفت وگو کرده ایم وزارت اطلاعات و وزارت کشور مقاومت کرده اند و دلایل امنیتی را مطرح کرده اند و علی رغم اینکه وزارت امور خارجه یک بار این مصوبه را داشته و این وقت را به این افراد بالای ۱۸ سال داده ولی متأسفانه بار دیگر کنار گذاشته شده است هست. در حال حاضر ما جهت طرحی تلاش می کنیم که افراد بالای ۱۸ سال را مشمول بر می شود.»

مسئله بار مالی نیز مطرح است

احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته است در هفته اخیر اصلاح قانون مدنی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسید و اکنون باید در مجلس رأی بیاورد.

سیاووشی بابیان اینکه لایحه ای در کمیسیون اجتماعی دولت جهت اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی تهیه شده است هست، گفت: «البته علاوه بر پرسشها امنیتی که مورد تأکید وزارت کشور و اطاعات است این مسئله بار مالی نیز دارد. درگذشته نیز طرح مشابهی آماده شده است و به تصویب نرسید چون شورای نگهبان اصل 75 قانون اساسی را جهت آن ذکر کرده و به همین علت رد شد.»

این عضو کمیسیون فرهنگی استفاده از تجربه دیگر کشورها را ممکن دانسته و گفت: «من چون سال ها خارج از کشور عزیزمان ایران زندگی کرده ام دیده بودم که به فرزندان مهاجران یک کارت هویت سه ماهه یا 6 ماهه می دانند که باید تمدید می شد. واکنش‌ها آنها نیز نظارت می شد و درصورتی که مشکلی نداشتند و مسئله امنیتی ایجاد نمی کردند و خلافی مرتکب نمی شدند جهت یک سال یا دو سال تمدید می شد. یعنی تابعیت مادام العمر به آنها داده نمی شد و تنها تا زمانی که این افراد واکنش‌ها ثابت و سالمی داشتند بعد از سه سال یا پنج سال به آنها تابعیت اعطا می شد که درواقع یک نوع شناسنامه بود.»

روایت طیبه سیاووشی از فرزندان بی‌شناسنامه زنان ایرانی

او ادامه داد: «من، زن اولادقباد، سلحشوری، جلودار زاده بارها گفت و گو کردیم و گفتیم اگر تمایلی به این مسئله ندارید اجازه ورود از مرز را ندهید ولی در صورتی که این اجازه را می دهید باید جهت آن راه حلی داشته باشید. راجع به این مسئله گفت و گو کردیم ولی در حال حاضر تقریبا به هیچ جایی نرسیده ایم. بحث این بود که منتظر لایحه دولت بمانیم.»

تهدید می کردند که خودکشی می کنند

طیبه سیاووشی شرایط این افراد بی شناسنامه را سخت توصیف کرده و گفت: «من دائما خبر هایی می گیرم که پسری ۲۲ ساله یا ۲۴ ساله که هیچ وقت افغانستان را ندیده هیچ کارت هویتی ندارد و دائما هم به من پیغام می دهد و حتی ترساندن می کردند که خودکشی می کنیم. زنانی که دائما مراجعه می کنند. یکی از آنها می گفت که دو دختر دارد و این دختران می خواهند ازدواج کنند ولی شناسنامه ندارند.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «من اخیراً موردی را در فرحزاد دیدم که دختری که در کشور عزیزمان ایران متولدشده و هیچ وقت هم افغانستان را ندیده هست، پدر افغانستانی دارد و در حال حاضر هم ازدواج کرده و خودش هم صاحب فرزند شده است است و هم خودش و هم فرزند های او شناسنامه ندارند. یعنی تبعات این عنوان دائما در حال زیاد کردن هست. این هشداری است که ما باید کاری انجام بدهیم. ولی متأسفانه هیچ عزم و اراده ای جهت این کار وجود ندارد. باید یک بار و جهت هر لحظه این مسئله را حل وفصل کرد چون شرایط فعلی آتش زیر خاکستر هست. هرماه که می گذرد من احساس می کنم که وقت از دست می رود و متأسفانه تنها به جنبه سخت و امنیتی مسئله نگاه می شود.»

واژه های کلیدی: ازدواج | ایرانی | فرزندان | کمیسیون | وزارت کار | شناسنامه | وزارت کشور | دلایل امنیتی | وزارت اطلاعات | کمیسیون فرهنگی | وزارت امور خارجه


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار